Publieksonderzoek: Maak dat de kat wijs

Jaarlijks organiseert Weekend van de Wetenschap in samenwerking met een universiteit of kennisinstelling een grootschalig publieksonderzoek. Een onderzoek waar iedereen aan kan deelnemen, jong én oud. Je kunt op deze manier meedoen en bijdragen aan echt wetenschappelijk onderzoek.

Onderzoek 2019 - 2020: Maak dat de kat wijs

Lachen als een boer met kiespijn of slagen met vlag en wimpel. Voor veel kinderen zijn dit bekende uitdrukkingen. Maar iemand op z’n vestje spuwen? Die is een stuk minder bekend. Welke uitdrukkingen kennen Nederlanders eigenlijk nog tegenwoordig? Die vraag staat centraal in het Weekend van de Wetenschap Publieksonderzoek 2019 – 2020, met de toepasselijke titel ‘Maak dat de kat wijs’!

Taalonderzoekers Simone Sprenger en Jacolien van Rij van de Rijksuniversiteit Groningen voeren dit onderzoek uit. In eerder onderzoek zagen ze al dat oudere mensen meer uitdrukkingen kennen dan jonge mensen. Nu zijn ze opnieuw benieuwd naar verschillen in leeftijd, maar ook per regio.

Op een speciale website kun je  meedoen aan het publieksonderzoek. Je krijgt dan een uitdrukking te zien, waarvan je moet aangeven of je deze kent. Maar pas op, er zitten ook een paar nep-uitdrukkingen tussen om je te testen. De haan vangen om zijn eieren? Geld wassen in olie? Die zijn dus zelfverzonnen en hartstikke nep!

Het publieksonderzoek is van start gegaan tijdens Weekend van de Wetenschap 2019. Doe ook mee met het onderzoek op maakdatdekatwijs.nl 

Het landelijke Weekend van de Wetenschap, georganiseerd door NEMO, wordt georganiseerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.