De klokken in ons lichaam

Toponderzoekers vertellen over de laatste ontwikkelingen en hoe het verstoren van de biologische klok in het lichaam leidt tot problemen met slaap, overgewicht en veroudering, maar ook hoe je de ritmes van je lichaamsklokken kunt versterken.

Credits: Flickr, Phil Norton via CC BY-ND 2.0

Is uitslapen goed of slecht voor je? Kun je dik worden van eten in de nacht? Bestaan er echt ochtend- en avondmensen? Waarom voel je je zo beroerd als je een jetlag hebt? Is blauw licht slecht voor me? Is het overslaan van het ontbijt slecht voor me? Wat is sociale jetlag? Allerlei onderwerpen waar je weleens van hebt gehoord en die allemaal te maken hebben met de biologische klok.

Deze klok bestaat uit een moleculair mechanisme dat in alle cellen van het hele lichaam zit en ervoor zorgt dat ons lichaam goed kan omgaan met de verschillende activiteiten die we moeten doen op een dag. Vorig jaar kregen de 3 onderzoekers die het moleculaire principe van dit oeroude evolutionaire mechanisme hebben ontrafeld de Nobelprijs voor Geneeskunde. Hoe deze klok precies werkt, wordt in verschillende onderzoeksgroepen in Nederland onderzocht. Door deze experimenten met dieren en mensen komt men steeds meer te weten over hoe de klok het leven beïnvloedt.

Inmiddels is er al best veel bekend over de werking van deze klok, maar wordt ook steeds duidelijker dat een verstoring van deze klok kan resulteren in gezondheidsproblemen. Bijvoorbeeld, mensen die veel in de nacht werken, moeten wakker zijn op een tijdstip dat hun lichaamsklok zegt dat het wil slapen. Een onderzoek van de Gezondheidsraad liet onlangs zien dat een dergelijke verstoring van de biologische klok naast slaapproblemen ook resulteert in een verhoogd risico op type 2 diabetes en overgewicht.

In de afgelopen zes jaar hebben klokonderzoekers uit heel Nederland hun krachten gebundeld met een aantal bedrijven om met behulp van een grote subsidie van de Nederlandse overheid deze problemen te onderzoeken in een onderzoeksprogramma genaamd ‘OnTime’. In een paar korte presentaties zullen de betrokken wetenschappers de resultaten van dit onderzoek presenteren. Ze zullen bijvoorbeeld vertellen of het uitmaakt hoe laat je eet als je zou willen afvallen, of het belangrijk is hoe laat je je medicijnen inneemt, wat je zou kunnen doen als je slaapproblemen hebt, wat er gebeurt met je klok als je ouder wordt, hoe slecht blauw licht nu echt is en of het erg is dat je in het weekend langer slaapt dan doordeweeks.

Tezamen geven deze lezingen geven een beter begrip van het belang van de biologische klok is en hoe het misschien invloed heeft op je eigen leven. Er zullen veel klok-onderzoekers uit heel Nederland aanwezig zijn aan wie vragen gesteld kunnen worden.

Programma

09:30 Ontvangst met koffie
10:00 Welkom en introductie
10:15 Alles wat u altijd al wilde weten over slaap, maar nooit durfde te vragenYsbrand van der Werf, Amsterdam
11:00 A life between clocks: the human condition in modern timesMartha Merrow, München
12:00 Italiaanse lunch
13:00 Een klok voor jong en oudJoke Meijer, Leiden
13:45 Een klok voor de dokterBert van der Horst, Rotterdam
14:30 Pauze
15:00 Jojo-effect voorkomen? Een goed ontbijt is het halve werkSusanne la Fleur, Amsterdam
15:45 De biologische klok in het wildRoelof Hut, Groningen
16:30 Rondvraag
17:00 Einde

Bijzonderheden

  • De lezing om 11 uur is in het Engels, de rest van de activiteiten zijn in het Nederlands.
  • Een Italiaanse lunch is inclusief, evenals koffie en thee.

Naam organisatie Nederlands Herseninstituut
Soort activiteit Lezing / Debat, Workshop
Doelgroep Jongeren, Volwassenen
Prijs gratis
Openingstijden 6 oktober 2018: 09:30 - 17:00 uur
Adres Mammoni
Mariaplaats 14
3511LJ Utrecht
Deel deze activiteit
Initiatiefnemer
Sponsors
Mediapartners
Het landelijke Weekend van de Wetenschap, georganiseerd door NEMO, wordt mede mogelijk gemaakt met steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het Weekend van de Wetenschap wordt gerealiseerd dankzij de vele organisaties die tijdens het weekend voor het publiek hun deuren openen.